durak-kıranyağmur-ulubey-ordu
-Sayılarla ilgili inanışlarla bilgiler;
Yasın okunurken tek sayılar olmasına dikkat edilirdi.(3, 5, 7, 15, 21, 41 olmasına dikkat edilirdi)
ŞEYHLER BELDESİ-HİSARCIK-KÜTAHYA
Üç
•Alevi- Bektaşiler’de üçler Allah, Muhammed, Ali’dir.
•Tövbeler üçler yüzü suyu hürmetine yapılır.
•Bengür şerbeti üçler aşkına içilir.
•Üçler yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması istenir.
•Türbe ziyaretlerinde türbe etrafı üç veya beş kere dolanılır. Bu sırada
bilinen dualar, sureler okunur.
•Erkek çocuk olmasını isteyen kişi üç yol ağzını taşlar. Üç yol ağzında üç
taş bir deyiş ile toprağa doğru atılır.
•Çocuğa ad vermede sağ kulağına üç kere İhlas suresi okunur. Yeni doğan çocuğa verilmek istenen ad üç kere çocuğun kulağına
tekrarlanır.
•Cemde hizmette bulunanların ve görgü ceminde yol görenlerin
kemerbestleri üçleme işlemine tabi tutulur.
Beş
•Türbe ziyaretlerinde türbe etrafı üç veya beş kere dolanılır. Bu sırada
bilinen dualar, sureler okunur.
•Düğün üç veya beş gün sürer.
Yedi
•Yediler; Allah, Hz. Muhammed, Hz. Ali, Hasan ve Hüseyin, Hatice ve
Fatma Ana’dan oluşmaktadır.
•Tövbeler yediler yüzü suyu hürmetine yapılır.
•Bengür şerbeti yediler askına içilir.
•Yedilerin yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması istenir.
On İki
•On iki sayısı, on iki imamla bütünleşmiştir.
•On iki imam; İmam Ali, İmam Hasan, İmam Hüseyin, Zeynel Abidin,
Muhammed Bakır, Cafer-i Sadık, Musa-yı Kazım, İmam-ı Rıza,
Muhammed Taki, Ali Yel Naki, İmam-ı Ali Askeri, Muhammed
Mehdi’den oluşmaktadır.
•On iki imamın ehlibeyt soyundan geldiğine inanılır.
•Tövbeler on iki imam yüzü suyu hürmetine yapılır.
•Bengür şerbeti on iki imam aşkına içilir.
•On iki imamların yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması
istenir.
On Dört
•On dört kez yapılan işlemler on dört masumu pâk adınadır.
•Tövbeler on dört masumu pâk askına yapılır. Bengür serbeti on dört masumu pâk askına içilir.
•On dört masumu pâkın yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması
istenir.
On Yedi
•On yedi sayısı, on yedi kemerbest ile bütünleşir.
•Tövbeler on yedi kemerbest askına yapılır.
•Bengür serbeti on yedi kemerbest askına içilir.
•On yedi kemerbestin yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması
istenir.
Kırk
•İslami boyutta Hz. Ali’nin de dâhil olduğu kırkları ifade eder.
•Hz. Muhammed Mirac’a çıktığında kırkların yanına uğramış, onlarla
semah dönmüstür.
•Kırklardan biri kırkı, kırkı biri ifade eder düşüncesi yaygındır.
•Tövbeler kırklar askına yapılır.
•Kırkların içtiği üzüm suyu bugün temsilen cemlerde içilen üzüm şerbetinin
oluşum merkezidir.
•Bengür şerbeti kırklar askına içilir.
•Kırkların yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması istenir.
•Yörede çeşitli uygulamalar için okunan Yasin’in adeti kırktır.
•Loğusa anne ve çocuk kırk gün kötü ruhlardan gelebilecek zararlara
açıktır.
•Loğusa anne ve çocuk kırk gün boyunca temiz tutulur.
•Kırklama tabiri vardır ki bu anneyi ve çocuğun loğusalık dönemi boyunca
gereken korumanın sona erdiğini gösterir.
•Kırk suyuna kırk taş atılır.
•Kırk suyu kırk fincan veya tas su konularak oluşturulur.
•Kırk suyu kırk söğen toplanarak oluşturulan yakacak ile ısıtılır. Kırk basan çocuğu iyileştirmek saban demiri kırk gün boyunca suda
bekletilir. Demirin kuvveti suya geçer. Ardından bu su ile çocuk yıkanır.
Sudaki demirin kuvveti çocuğa temas ettirilmiş olur.
•Genel olarak yas süresi kırk gündür.
Elli İki
•Elli ikinci gün mezarda yatanın burnunun düşeceği düşünülür.
(KÜTAHYA- ŞEYHLER BELDESİ
(Yüksek Lisans Tezi)
Zeynep ÇANLI
GÖNDEREN:EMEL ALTUNTAŞ)
durak-kıranyağmur-ulubey-ordu
-Sayılarla ilgili inanışlarla bilgiler;
Yasın okunurken tek sayılar olmasına dikkat edilirdi.(3, 5, 7, 15, 21, 41 olmasına dikkat edilirdi)
ŞEYHLER BELDESİ-HİSARCIK-KÜTAHYA
Üç
•Alevi- Bektaşiler’de üçler Allah, Muhammed, Ali’dir.
•Tövbeler üçler yüzü suyu hürmetine yapılır.
•Bengür şerbeti üçler aşkına içilir.
•Üçler yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması istenir.
•Türbe ziyaretlerinde türbe etrafı üç veya beş kere dolanılır. Bu sırada
bilinen dualar, sureler okunur.
•Erkek çocuk olmasını isteyen kişi üç yol ağzını taşlar. Üç yol ağzında üç
taş bir deyiş ile toprağa doğru atılır.
•Çocuğa ad vermede sağ kulağına üç kere İhlas suresi okunur. Yeni doğan çocuğa verilmek istenen ad üç kere çocuğun kulağına
tekrarlanır.
•Cemde hizmette bulunanların ve görgü ceminde yol görenlerin
kemerbestleri üçleme işlemine tabi tutulur.
Beş
•Türbe ziyaretlerinde türbe etrafı üç veya beş kere dolanılır. Bu sırada
bilinen dualar, sureler okunur.
•Düğün üç veya beş gün sürer.
Yedi
•Yediler; Allah, Hz. Muhammed, Hz. Ali, Hasan ve Hüseyin, Hatice ve
Fatma Ana’dan oluşmaktadır.
•Tövbeler yediler yüzü suyu hürmetine yapılır.
•Bengür şerbeti yediler askına içilir.
•Yedilerin yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması istenir.
On İki
•On iki sayısı, on iki imamla bütünleşmiştir.
•On iki imam; İmam Ali, İmam Hasan, İmam Hüseyin, Zeynel Abidin,
Muhammed Bakır, Cafer-i Sadık, Musa-yı Kazım, İmam-ı Rıza,
Muhammed Taki, Ali Yel Naki, İmam-ı Ali Askeri, Muhammed
Mehdi’den oluşmaktadır.
•On iki imamın ehlibeyt soyundan geldiğine inanılır.
•Tövbeler on iki imam yüzü suyu hürmetine yapılır.
•Bengür şerbeti on iki imam aşkına içilir.
•On iki imamların yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması
istenir.
On Dört
•On dört kez yapılan işlemler on dört masumu pâk adınadır.
•Tövbeler on dört masumu pâk askına yapılır. Bengür serbeti on dört masumu pâk askına içilir.
•On dört masumu pâkın yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması
istenir.
On Yedi
•On yedi sayısı, on yedi kemerbest ile bütünleşir.
•Tövbeler on yedi kemerbest askına yapılır.
•Bengür serbeti on yedi kemerbest askına içilir.
•On yedi kemerbestin yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması
istenir.
Kırk
•İslami boyutta Hz. Ali’nin de dâhil olduğu kırkları ifade eder.
•Hz. Muhammed Mirac’a çıktığında kırkların yanına uğramış, onlarla
semah dönmüstür.
•Kırklardan biri kırkı, kırkı biri ifade eder düşüncesi yaygındır.
•Tövbeler kırklar askına yapılır.
•Kırkların içtiği üzüm suyu bugün temsilen cemlerde içilen üzüm şerbetinin
oluşum merkezidir.
•Bengür şerbeti kırklar askına içilir.
•Kırkların yüzü suyu hürmetine edilen duanın kabul olması istenir.
•Yörede çeşitli uygulamalar için okunan Yasin’in adeti kırktır.
•Loğusa anne ve çocuk kırk gün kötü ruhlardan gelebilecek zararlara
açıktır.
•Loğusa anne ve çocuk kırk gün boyunca temiz tutulur.
•Kırklama tabiri vardır ki bu anneyi ve çocuğun loğusalık dönemi boyunca
gereken korumanın sona erdiğini gösterir.
•Kırk suyuna kırk taş atılır.
•Kırk suyu kırk fincan veya tas su konularak oluşturulur.
•Kırk suyu kırk söğen toplanarak oluşturulan yakacak ile ısıtılır. Kırk basan çocuğu iyileştirmek saban demiri kırk gün boyunca suda
bekletilir. Demirin kuvveti suya geçer. Ardından bu su ile çocuk yıkanır.
Sudaki demirin kuvveti çocuğa temas ettirilmiş olur.
•Genel olarak yas süresi kırk gündür.
Elli İki
•Elli ikinci gün mezarda yatanın burnunun düşeceği düşünülür.
(KÜTAHYA- ŞEYHLER BELDESİ
(Yüksek Lisans Tezi)
Zeynep ÇANLI
GÖNDEREN:EMEL ALTUNTAŞ)