hayriye korkmaz - 12 Eylül 2014 at 19:32
- Cevapla
Sünnet düğünleri yazın yapılır. Düğünün üç gün kala çocuğun pijaması, terliği ve sünnet elbisesi alınır. Tıraş edilir. Düğün evi köşe bucak temizlenir. Çocuğun yatağı için yorgan dikilir, yatak örtüsü takımı işlenir ve yatağı süslenir. Hısım akrabadan da “karyola süsleyeceğiz” diye süs alınır. Çarşıdan kınası yemeklikleri alınır.
Bir gün öncesinden kınası yakılır. Konu komşu, hısım akraba gelir. Daha sonra hoca gelir ve dua eder. Düğün günü dellal bağırır ve komşulardan biri de ev ev dolanır. Bunlar düğünün ne zaman olacağını haber ederler. Düğünden önce at arabası ya da traktörle çocuğa köy gezdirilir. Gelen misafirler mutfak eşyası(tencere, çaydanlık vb.), altın, para gibi hediyeler getirir. Düğün mevlitli olup ve evde yapılır
Memleketimizde belirli bir yasa gelen (bazen erken bazen geç) erkek
çocukları sünnet ettirilir. Çocuklar genellikle 6-7 yasına geldiğinde sünnet
ettirilir. Sünnet günü olarak hafta sonları seçilir. Sünnet olacak çocuklar
önceden hazırlanmıs veya alınmıs sünnet elbiselerini giyerler.
Kına gecesi daha çok erkekler arasında yapılır. Kına gecesinin
yapılacağı meydan ısıklarla, bayraklarla süslenir. Aksam düğünden haberdar
olan herkes burada toplanır. Yatsı ezanı okunana kadar erkekler orkestra
esliğinde eğlenirler. “Hezin Hezin, Dam Basına Asa da Koymus Galbırı, Kara
Da Koçun Boynuzu” adlı türkülerimiz erkek eğlencelerinin vazgeçilmezidir.
Düğüne gelen erkekler, yatsı ezanına kadar bu türküler esliğinde oynarlar.
Yatsı ezanı okunduktan sonra sünnet çocuğunun kınası yöresel türkümüz olan
“Kınası Karılır Tasta” esliğinde yakılır. Ortaya bir çığırtkan çıkar sünnet
çocuğuna takılan hediyeleri veren kisilerin lakapları ile söyler.
“Alabazın Mehmet’ten bir küçük altın” örneğinde olduğu gibi. Böylelikle
sünnet kınası son bulur.
Ertesi gün öğleden sonra düğün evinde araçlar toplanır. Düğün
sahibinin bir yakını arabalara havlu asar. Bu kisi genellikle bekârlardan ya da
oğlu olmayanlardan seçilir. Sünnet çocuğunun babaannesi bu görevi yapanın
boynuna poçu dolar. Poçu’nun anlamı “Allah sana da bir erkek çocuk nasip
etsin.” demektir.
Tüm arabalara havlu takıldıktan sonra sünnet çocuğu gezdirilir. Düğün
konvoyu dolastıktan sonra tekrar düğün evine dönülür. Konvoy ile dolasan
bütün erkekler düğün evine girerler dualar esliğinde sünnet çocuğu sünnet
edilir. Bir taraftan da tüm erkekler hazırlanan büyük davet sofralarında
yemeklerini yerler. Erkekler yemeklerini yedikten sonra düğün evinde tüm gün
eğlence devam eder bu eğlenceler de kadınlar arasında yapılır. Kadınlar da
davet yemeklerinden yerler. Böylelikle düğün son bulur.
Sünnet geleneğinde birtakım değisimler var. Bu değisim tek yönlü
değil. Bir yanda içkili, çalgılı sünnet düğünleri yapılırken bir yanda dinî tarafa
doğru bir eğilim var. Grup halindeki hocaların okudukları Kur’an ve mevlitle
yapılır. Ardından hemen yemek verilir. Yine sosyoekonomik durum da toplumu
etkilemektedir. Kimi aileler çocuklarını çok daha küçük yaslarda hatta doğar
doğmaz hastanede sünnet ettirmektedir. Böyle bir yöntemi tercih eden
ailelerden hâli vakti yerinde olanlar, bu yöntemi çocuk psikolojisini düsünerek
tercih ettiklerini söylemektedir. Çocuklarına daha sonra sünnet düğünü
yapmaktadırlar.
(AFYONKARAHİSAR- ÇAY İLÇESİ Y.L. TEZİ-Cemile Kocapınar)
GÖNDEREN: MERYEM ÜÇÜNCÜ
ŞEYHLER BELDESİ-HİSARCIK-KÜTAHYA
Sünnetçinin yöreye gelmesi ile yörede birbiri ardınca sünnet yası gelen
çocuklar sünnet edilir. Böyle durumlarda düğün hazırlığı yapılacak zaman yoktur.
Çocuk sünnet edildikten sonra sünnetçiye bir miktar para verilir.Çocuğunun sünnetine önem verip kutlamak isteyen aileler sünnet töreni
içerisinde camide ilahi okutturur.Sünnet düğünü için hayvan kesilip kan akıtılır, kurban kesilir. Çocuğunu
sünnetine davet için anne ve baba ailenin büyüklerine gömlek, küçüklerine de mendil
gönderir.
Kutlamanın yapılacağı eve bayrak asılır.
Çocuğun yatması için sünnetten bir hafta önce sünnet yatağı hazırlanır.
Yüksekçe bir karyola üzerine çıtalarla tavanlı yatak hazırlanır. Karyola, sırmalı yorgan,
bohça, sırmalı tülbentler, al- yeşil örtüler, boncukla süslenir.
Çocuğa temiz ve yeni kıyafetler giydirilir. Allı, yeşilli bir örtü omzundan
çapraz bağlanır. Çocuğun basına baskı takılır. Sünnet çocuğu önce at üzerinde
gezdirilerek veya oyunlar oynanarak sünnet işlemine hazırlanır.
Düğün evi gelen her misafire sofra açar.
Sünnet düğünü toplu olarak yapıldığı için yörede “nöbet” denilen işlem
uygulanmaktadır. Çalgıcılar çocuğunu sünnet ettiren aileleri sıraya koyup düğün
sahibinin yakınlarını eğlendirir. Köydekilere de bu sıra bildirilir. Köyde “… nöbeti var.
Oraya gidiyoruz.” şeklinde söylenmektedir.
(KÜTAHYA- ŞEYHLER BELDESİ
(Yüksek Lisans Tezi)
Zeynep ÇANLI
GÖNDEREN:EMEL ALTUNTAŞ)
Sünnet düğünleri yazın yapılır. Düğünün üç gün kala çocuğun pijaması, terliği ve sünnet elbisesi alınır. Tıraş edilir. Düğün evi köşe bucak temizlenir. Çocuğun yatağı için yorgan dikilir, yatak örtüsü takımı işlenir ve yatağı süslenir. Hısım akrabadan da “karyola süsleyeceğiz” diye süs alınır. Çarşıdan kınası yemeklikleri alınır.
Bir gün öncesinden kınası yakılır. Konu komşu, hısım akraba gelir. Daha sonra hoca gelir ve dua eder. Düğün günü dellal bağırır ve komşulardan biri de ev ev dolanır. Bunlar düğünün ne zaman olacağını haber ederler. Düğünden önce at arabası ya da traktörle çocuğa köy gezdirilir. Gelen misafirler mutfak eşyası(tencere, çaydanlık vb.), altın, para gibi hediyeler getirir. Düğün mevlitli olup ve evde yapılır
Memleketimizde belirli bir yasa gelen (bazen erken bazen geç) erkek
çocukları sünnet ettirilir. Çocuklar genellikle 6-7 yasına geldiğinde sünnet
ettirilir. Sünnet günü olarak hafta sonları seçilir. Sünnet olacak çocuklar
önceden hazırlanmıs veya alınmıs sünnet elbiselerini giyerler.
Kına gecesi daha çok erkekler arasında yapılır. Kına gecesinin
yapılacağı meydan ısıklarla, bayraklarla süslenir. Aksam düğünden haberdar
olan herkes burada toplanır. Yatsı ezanı okunana kadar erkekler orkestra
esliğinde eğlenirler. “Hezin Hezin, Dam Basına Asa da Koymus Galbırı, Kara
Da Koçun Boynuzu” adlı türkülerimiz erkek eğlencelerinin vazgeçilmezidir.
Düğüne gelen erkekler, yatsı ezanına kadar bu türküler esliğinde oynarlar.
Yatsı ezanı okunduktan sonra sünnet çocuğunun kınası yöresel türkümüz olan
“Kınası Karılır Tasta” esliğinde yakılır. Ortaya bir çığırtkan çıkar sünnet
çocuğuna takılan hediyeleri veren kisilerin lakapları ile söyler.
“Alabazın Mehmet’ten bir küçük altın” örneğinde olduğu gibi. Böylelikle
sünnet kınası son bulur.
Ertesi gün öğleden sonra düğün evinde araçlar toplanır. Düğün
sahibinin bir yakını arabalara havlu asar. Bu kisi genellikle bekârlardan ya da
oğlu olmayanlardan seçilir. Sünnet çocuğunun babaannesi bu görevi yapanın
boynuna poçu dolar. Poçu’nun anlamı “Allah sana da bir erkek çocuk nasip
etsin.” demektir.
Tüm arabalara havlu takıldıktan sonra sünnet çocuğu gezdirilir. Düğün
konvoyu dolastıktan sonra tekrar düğün evine dönülür. Konvoy ile dolasan
bütün erkekler düğün evine girerler dualar esliğinde sünnet çocuğu sünnet
edilir. Bir taraftan da tüm erkekler hazırlanan büyük davet sofralarında
yemeklerini yerler. Erkekler yemeklerini yedikten sonra düğün evinde tüm gün
eğlence devam eder bu eğlenceler de kadınlar arasında yapılır. Kadınlar da
davet yemeklerinden yerler. Böylelikle düğün son bulur.
Sünnet geleneğinde birtakım değisimler var. Bu değisim tek yönlü
değil. Bir yanda içkili, çalgılı sünnet düğünleri yapılırken bir yanda dinî tarafa
doğru bir eğilim var. Grup halindeki hocaların okudukları Kur’an ve mevlitle
yapılır. Ardından hemen yemek verilir. Yine sosyoekonomik durum da toplumu
etkilemektedir. Kimi aileler çocuklarını çok daha küçük yaslarda hatta doğar
doğmaz hastanede sünnet ettirmektedir. Böyle bir yöntemi tercih eden
ailelerden hâli vakti yerinde olanlar, bu yöntemi çocuk psikolojisini düsünerek
tercih ettiklerini söylemektedir. Çocuklarına daha sonra sünnet düğünü
yapmaktadırlar.
(AFYONKARAHİSAR- ÇAY İLÇESİ Y.L. TEZİ-Cemile Kocapınar)
GÖNDEREN: MERYEM ÜÇÜNCÜ
ŞEYHLER BELDESİ-HİSARCIK-KÜTAHYA
Sünnetçinin yöreye gelmesi ile yörede birbiri ardınca sünnet yası gelen
çocuklar sünnet edilir. Böyle durumlarda düğün hazırlığı yapılacak zaman yoktur.
Çocuk sünnet edildikten sonra sünnetçiye bir miktar para verilir.Çocuğunun sünnetine önem verip kutlamak isteyen aileler sünnet töreni
içerisinde camide ilahi okutturur.Sünnet düğünü için hayvan kesilip kan akıtılır, kurban kesilir. Çocuğunu
sünnetine davet için anne ve baba ailenin büyüklerine gömlek, küçüklerine de mendil
gönderir.
Kutlamanın yapılacağı eve bayrak asılır.
Çocuğun yatması için sünnetten bir hafta önce sünnet yatağı hazırlanır.
Yüksekçe bir karyola üzerine çıtalarla tavanlı yatak hazırlanır. Karyola, sırmalı yorgan,
bohça, sırmalı tülbentler, al- yeşil örtüler, boncukla süslenir.
Çocuğa temiz ve yeni kıyafetler giydirilir. Allı, yeşilli bir örtü omzundan
çapraz bağlanır. Çocuğun basına baskı takılır. Sünnet çocuğu önce at üzerinde
gezdirilerek veya oyunlar oynanarak sünnet işlemine hazırlanır.
Düğün evi gelen her misafire sofra açar.
Sünnet düğünü toplu olarak yapıldığı için yörede “nöbet” denilen işlem
uygulanmaktadır. Çalgıcılar çocuğunu sünnet ettiren aileleri sıraya koyup düğün
sahibinin yakınlarını eğlendirir. Köydekilere de bu sıra bildirilir. Köyde “… nöbeti var.
Oraya gidiyoruz.” şeklinde söylenmektedir.
(KÜTAHYA- ŞEYHLER BELDESİ
(Yüksek Lisans Tezi)
Zeynep ÇANLI
GÖNDEREN:EMEL ALTUNTAŞ)