hayriye korkmaz - 12 Eylül 2014 at 19:13
- Cevapla
Loğusa kadına veya çocuğa kırk gün boyunca al basar. Bu yüzden yalnız kalmalarına izin verilmez. Anne al renkte elbiseler değil ak renkte elbiseler giyer. Doğumdan sonra kadının başının altına bıçak, süpürge, dualı kâğıt konur ve kırk gün boyunca alınmaz. Eğer yanlarında bir erkek olursa al basması gelmez. Al basması durumunda anne sürekli dua eder ve bebeği ile kendisi için kuran okutulur ya da doktora götürülür.
durak-kıranyağmur-ulubey-ordu
-Al basması ile ilgili bilgiler:
Çocuğun nefesinin gitmesi, ağzından köpüklü su gelmesi bir nevi çocuğun geceleri havale geçirmesi durumudur.
Cin veya peri gibi bir şeyin çocuğa musallat olması da denir, çeşitli şekillerde insan veya çocuklara görünür.
Çocuğun beşiğinin altına yaban gülü konulur ve oraya yaklaşamayacağına inanılır.
Çocuğun beşiğinin altına babanın kıyafeti koyulur.
Çocuğa al bastığına anlandığı zaman çocuğa şayip denilen yere getirilir orada nefesi kuvvetli olan bir hoca nefesci olarak bilinen kişiye okutulur.
İnsanların hayatlarında savunmasız oldukları zamanlarda özellikle lohusalık gibi uzun bir dönemde kadının böyle kötü ruhlarla sürekli karşı karşıya olduğuna inanılmaktadır. Doğum yapan kadının kirli olduğu düşüncesiyle kötülükleri davet edeceği bilinmektedir. Anadolu’nun her bölgesinde kuvvetli bir inanış olan al basması olayına köyümüzde de inanılmaktadır. Al basması olayını ise al karısı yapmaktadır. Al karısı genel olarak doğum esnası ve sonrasında, lohusa kadın ve çocuklara musallat olan kötü bir ruh olarak ifade edilmektedir. Al karısı daha çok nehir, dere gibi sulak alanlarda; samanlık ve virane yerlerde yaşadığına inanılmaktadır. Lohusa kadın ve bebeğine musallat olup hem annenin hem de bebeğin ciğerini ve kalbini yiyeceğine inanılır. Lohusa kadın ve bebek en az kırk gün içerisinde gece ve gündüz çok dikkatli olmalıdır.
Yörede al basmasın diye loğusa kadın ve çocuk asla yalnız
bırakılmazlar. Loğusa kadını al basmasından korumak için kırmızı bir esarp
bağlar. Loğusa kadınlar ve çocuklar kırkları çıkmadan bir araya getirilmezler
ve karsılastırılmazlar.
(AFYONKARAHİSAR- ÇAY İLÇESİ Y.L. TEZİ-Cemile Kocapınar)
GÖNDEREN: MERYEM ÜÇÜNCÜ
Loğusa kadına veya çocuğa kırk gün boyunca al basar. Bu yüzden yalnız kalmalarına izin verilmez. Anne al renkte elbiseler değil ak renkte elbiseler giyer. Doğumdan sonra kadının başının altına bıçak, süpürge, dualı kâğıt konur ve kırk gün boyunca alınmaz. Eğer yanlarında bir erkek olursa al basması gelmez. Al basması durumunda anne sürekli dua eder ve bebeği ile kendisi için kuran okutulur ya da doktora götürülür.
durak-kıranyağmur-ulubey-ordu
-Al basması ile ilgili bilgiler:
Çocuğun nefesinin gitmesi, ağzından köpüklü su gelmesi bir nevi çocuğun geceleri havale geçirmesi durumudur.
Cin veya peri gibi bir şeyin çocuğa musallat olması da denir, çeşitli şekillerde insan veya çocuklara görünür.
Çocuğun beşiğinin altına yaban gülü konulur ve oraya yaklaşamayacağına inanılır.
Çocuğun beşiğinin altına babanın kıyafeti koyulur.
Çocuğa al bastığına anlandığı zaman çocuğa şayip denilen yere getirilir orada nefesi kuvvetli olan bir hoca nefesci olarak bilinen kişiye okutulur.
İnsanların hayatlarında savunmasız oldukları zamanlarda özellikle lohusalık gibi uzun bir dönemde kadının böyle kötü ruhlarla sürekli karşı karşıya olduğuna inanılmaktadır. Doğum yapan kadının kirli olduğu düşüncesiyle kötülükleri davet edeceği bilinmektedir. Anadolu’nun her bölgesinde kuvvetli bir inanış olan al basması olayına köyümüzde de inanılmaktadır. Al basması olayını ise al karısı yapmaktadır. Al karısı genel olarak doğum esnası ve sonrasında, lohusa kadın ve çocuklara musallat olan kötü bir ruh olarak ifade edilmektedir. Al karısı daha çok nehir, dere gibi sulak alanlarda; samanlık ve virane yerlerde yaşadığına inanılmaktadır. Lohusa kadın ve bebeğine musallat olup hem annenin hem de bebeğin ciğerini ve kalbini yiyeceğine inanılır. Lohusa kadın ve bebek en az kırk gün içerisinde gece ve gündüz çok dikkatli olmalıdır.
Al basması 40 çıkmamış 2 loğusanın birbirini basma durumudur. Bundan kurtulmak için iki loğusa aynı tastan su içirilirmiş
Çocuğun yanına Kuran-ı kerim koyulurdu. al basması hocaya al muskası yazdırılarak sağaltılırmış .
kaynak kişi Fatma İnan yaş 68 Ordu Gölköy Damarlı
Yörede al basmasın diye loğusa kadın ve çocuk asla yalnız
bırakılmazlar. Loğusa kadını al basmasından korumak için kırmızı bir esarp
bağlar. Loğusa kadınlar ve çocuklar kırkları çıkmadan bir araya getirilmezler
ve karsılastırılmazlar.
(AFYONKARAHİSAR- ÇAY İLÇESİ Y.L. TEZİ-Cemile Kocapınar)
GÖNDEREN: MERYEM ÜÇÜNCÜ